Implementasi Permainan Sederhana untuk Meningkatkan Keterampilan Passing Futsal di Ekstrakurikuler pada Siswa
DOI:
https://doi.org/10.46838/spr.v5i3.685Keywords:
Simple Games; Passing; FutsalAbstract
The aim of this research is: to provide inspiration for teachers and improve futsal extracurricular activities, as well as being able to create maximum activities. Students are expected to be able to develop the ability to compose sentences better by passing in futsal through simple game methods. The research method applied is Classroom Action Research (PTK) which consists of two cycles. The following are the steps taken: (1) Planning stage, (2) Action implementation, (3) Observation, (4) Reflection on the results of the action. The data analysis technique applied uses descriptive statistics with a percentage approach. Based on the results of research on passing tests through simple games in extracurricular futsal at SDN Sabranglor, the average achievement in Cycle I was 61,867 with a percentage of 32%, and the average achievement in Cycle II was 82,667 with a percentage of 88%. These results can be concluded that there is an increase in passing skills using simple game methods in extracurricular futsal at SDN Sabranglor.
References
Aji, S. (2016). Buku olahraga paling lengkap. Ilmu Cemerlang Group.
Anggraini, F. L., Hanurawan, F., & Hadi, S. (2017). Membangun Keterampilan Sosial Sebagai Pendidikan Karakter Pada Kegiatan Ekstrakurikuler. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017, 975–982.
Arifin, S. (2017). Peran Guru Pendidikan Jasmani Dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 16(1). https://doi.org/10.20527/multilateral.v16i1.3666
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Dharmawan, D. C. (2016). Kecemasan menghadapi pertandingan pada atlet futsal. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Dwijayanti, K., Firdaus, M., & Yusuf, M. (2023). Aplikasi Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Gerak Dasar Lompat pada Siswa SD. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 9(2), 225–235.
Dwijayanti, K., & Sari, Y. K. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Video Interaktif pada Gerakan Senam Lantai untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 11(1), 37–49.
Evigo, V., Febrianti, M., & Syahputra, R. (2022). Upaya Meningkatkan Keterampilan Passing Kaki Bagian Dalam Pada Permainan Sepakbola Di SMA Negeri 5 Lebong. Educative Sportive, 3(1), 77–82.
Febriana, R. (2021). Kompetensi guru. Bumi aksara.
Hawindri, B. S. (2016). Pemanfaatan panduan latihan teknik dasar futsal bagi atlet pemula. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Jasmani Pascasarjana Um, 284–292.
Hutomo, A. S., Kristiyanto, A., & Purnama, S. K. (2019). Peningkatan keterampilan teknik dasar futsal melalui penggunaan media video pada mahasiswa putra penghobi futsal. Prosiding Seminar Nasional IPTEK Olahraga (SENALOG), 2(1).
Irfan, M., Yenes, R., Irawan, R., & Oktavianus, I. (2020). Kemampuan teknik dasar sepakbola. Jurnal Patriot, 12(3), pp.1-12.
Juhji, J. (2016). Peran urgen guru dalam pendidikan. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 10(01), 51–62.
Lestari, D. F. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Aktivitas Jasmani Melalui Permainan Tradisional bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 8(1), 7–12. https://doi.org/10.23887/jjp.v8i1.33742
Lhaksana, J. (2011). Taktik & Strategi futsal modern. Be Champion.
Mahmudi, I., Athoillah, M. Z., Wicaksono, E. B., & Kusuma, A. R. (2022). Taksonomi Hasil Belajar Menurut Benyamin S. Bloom. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(9), 3507–3514.
Muliadi, M. (2022). Kreativitas Guru Pendidikan Jasmani dalam Memodifikasi Sarana dan Prasarana Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 22–31.
Nuryanta, H., & Wibowo, A. T. (2021). Penerapan Metode Pasing Kaki Bagian Dalam melalui Permainan Gawang Segitiga untuk Meningkatkan Kualitas Passing Ekstrakurikuler Sepakbola MTSN 6 Sleman. Jurnal Olympia, 3(1), 37–43.
Purwanto, N. (2019). Tujuan Pendidikan Dan Hasil Belajar: Domain Dan Taksonomi. Jurnal Teknodik, 146.
Rahman, T. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. CV. Pilar Nusantara.
Rinaldi, M., & Rohaedi, M. S. (2020). Buku Jago Futsal. Ilmu Cemerlang Group.
Rusdiana, A. (2014). Konsep inovasi pendidikan. Pustaka Setia.
Saputra, H. (2021). Aplikasi Pemesanan Lapangan Futsal Berbasis Android (Studi Kasus Mu Futsal Yogyakarta). STMIK AKAKOM Yogyakarta.
Saroha, R. A. (2016). Peningkatan Teknik Passing Kaki Bagian Dalam Melalui Media Sasaran Pada Peserta Ekstrakurikuler Futsal Smp Don Bosco 2 Jakarta Timur. UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Sugiarto, T., Tomi, A., & Fauzi, I. A. (2022). Upaya Meningkatkan Keterampilan Teknik Dasar Passing Futsal Menggunakan Metode Drill. Sport Science and Health, 2(3), 210–214. https://doi.org/10.17977/um062v2i32020p210-214
Widayati, A. (2008). Penelitian tindakan kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(1).
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Nuruddin Priya Budi Santoso, Soetanto Hartono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.