Penerapan Model Pembelajaran Langsung dengan Menggunakan Metode Praktek terhadap Peningkatan Hasil Belajar Service Bawah Bolavoli pada Siswa Kelas X-3 SMAN 1 Pademawu
DOI:
https://doi.org/10.46838/spr.v6i2.816Keywords:
Direct Instruction; Learning Outcomes; Volleyball Underhand Serve; Instructional Model; Practical MethodAbstract
This study is a classroom action research aimed at improving the learning outcomes of volleyball underhand serve basic techniques in class X-3 students at SMAN 1 Pademawu through the implementation of a direct instruction model with a practical method. The research subjects were 34 students of class X-3. Data were collected through practical tests, as well as cognitive and affective observations. The results of the initial study (pretest) showed a very low learning mastery, with only 17.64% of students achieving the Minimum Completeness Criteria (KKM) of 65%. After the intervention was implemented, a significant improvement occurred in two cycles. In Cycle I, the percentage of learning mastery increased to 41.17%. Although there was an increase in the cognitive, psychomotor, and affective aspects, these results had not yet met the classical KKM, so the research was continued to Cycle II. In Cycle II, method improvements were made with more detailed instructions and stronger motivation. As a result, the percentage of mastery jumped to 76.47%, exceeding the set target. This indicates that the application of the direct instruction model with a practical method is significantly effective in improving student learning outcomes.
References
Arifin, I. (2014). KEMAMPUAN SERVIS BAWAH DAN SERVIS ATAS BOLAVOLI SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 2 GAMPING SLEMAN TAHUN AJARAN 2014/2015.
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Hamlik, O. (2014). Psikologi Belajar Mengajar. Sinar Baru Algensindo.
Hepni, & Pardijono. (2013). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SERVICE BAWAH PERMAINAN BOLAVOLI (Studi Pada Kelas VIII SMP Negeri 1 Glagah Lamongan). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 1(2), 377–382.
Irwanto, E., & Setyaningsih, P. (2020). METODE PEMBELAJARAN LANGSUNG DAN METODE PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) PADA HASIL PEMBELAJARAN PASING BAWAH BOLA VOLI. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(1), 9–17.
Karim et all. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Team Games Tournament Terhadap Teknik Dasar Passing Bawah Permainan Bola Voli. Jurnal Sains Keolahragaan & Kesehatan, 2(1).
Krissandi, A. D. S., & Rusmawan, R. (2015). Kendala Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3), 457–467.
Mariam, S. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG DENGAN METODE PRAKTEK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN FIQIH DI KELAS X IPS II MAN 1 KOTA MATARAM TAHUN PELAJARAN 2019/2020. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI (UIN) MATARAM.
Purnama, M. R. S., & Pardijono. (2014). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG TERHADAP HASIL BELAJAR SERVICE BAWAH PADA PERMAINAN BOLA VOLI. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 2(3), 850–854.
Roisuddin, A., Sudarso, Supriadi, J., & Sunanto, D. (2023). Penelitian Tindakan Kelas Upaya Meningkatkan Kebugaran Jasmani Pada Komponen Kecepatan dan Kelincahan Melalui Permainan Pada Siswa kelas XI IPA 5. UMPER (Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga), 3(2), 139–152.
Sukri, S. (2019). Survei Kemampuan Servis Bawah dan Passing Bawah Bola Voli Siswa SMP Negeri 1 Makassar. Universitas Negeri Makassar.
Syah, M. (2014). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. PT Remaja Rosdakarya.
Syam, A. S., & Ismail, A. (2024). Survey Tingkat Kesegaran Jasmani SiswaKelas VIII SMP Muhammadiyah 3 Bontoala Kota Makassar di Masa Pandemi. Education, Language, and Culture (EDULEC), 4(2), 213–222.
Wahyuningsih, S. S. (2019). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN SERVICE BAWAH PADA PEMBELAJARAN BOLA VOLI MELALUI MODIFIKASI BOLA PADA SISWA KELAS IV SD N 3 BINANGUN KARANGKOBAR BANJARNEGARA SEMESTER 1 TAHUN PELAJARAN 2019/2020. Universitas Negeri Yogyakarta.
Widiyono, I. P., & Zubaedi, A. (2024). ANALISIS TINGKAT KETERAMPILAN PASSING BAWAH BOLA VOLI USIA 16-19 TAHUN. Jurnal Ilmiah STOK Bina Guna Medan, 12(1), 1–11.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Mohammad Hermanto, Heni Yuli Handayani, Septyaningrum Putri Purwoto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.