Tingkat Keterampilan Senam Lantai Guling Depan Pada Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.46838/spr.v6i2.806Keywords:
Floor Gymnastics; Front Roll; Elementary School StudentsAbstract
The purpose of the study was to see the level of floor gymnastics ability in the front roll of students. The research method uses a quantitative descriptive approach and the type of research with the survey method, sampling with purposive sampling with a sample size of 82 students. Research instruments with front roll skill tests and data analysis with descriptive statistics with percentages. The results of the research on the level of front rolling skills in the excellent category (0%), good (15.86%), moderate category (43.90%) less (20.73%), and very poor category (19.51%). The conclusion in the study can be understood that the front roll skills of students who are in the moderate category.
References
Ariyanto, M. H. S. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Melalui Metode Demonstrasi Berbantuan Media Bidang Miring di Kelas IV SD. Jurnal Profesi Keguruan, 9(1), 114-120.
Hadjarati, H., & Haryanto, A. I. (2020). Motivasi Untuk Hasil Pembelajaran Senam Lantai. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 19(2), 137. https://doi.org/10.20527/multilateral.v19i2.8646
Hananingsih, W., & Imran, A. (2020). Modul Berbasis Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 5(6).
Helmi, B., Marpaung, H. I., & Aditya, R. (2021). Analisis Gerak Handspring Sebagai Rangkaian Gerak Senam Lantai pada Atlet Putra Persani Medan. JSH: Journal of Sport and Health, 3(1), 1–11.
Heri, L., Rusilowati, A., & Raharjo, T. J. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Psikomotor Senam Lantai dalam Pembelajaran Penjasorkes pada Siswa Sekolah Dasar. Journal of Educational Research and Evaluation, 6(1), 19–29.
Khoirunisa, B., Gristyutawati, A. D., & Depan, G. (2024). Lantai Gerakan Guling Depan Melalui Permainan Dan Media Kertas Pada Peserta Didik Kelas Vii C Smpn 14. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan Dan Penelitian Tindakan Kelas, 214–222.
Lamusu. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Pola Gerak Dominan Terhadap Hasil Belajar Forward Roll Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jambura Arena of Physical Education and Sports, 2(1), 2–1.
Melyza, A., & Agus, R. M. (2021). Persepsi Siswa Terhadap Proses Penerapan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Pada Pandemi Covid-19. Journal Of Physical Education, 2(1), 8–16.
Muhtar, T., Supriyadi, T., & Lengkana, A. S. (2020). Character development-based physical education learning model in primary school. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 8(6), 337–354.
Mustafa, P. S. (2020). Kontribusi Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia dalam Membentuk Keterampilan Era Abad 21. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 4(3), 437–452.
Nugroho, T. A. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Senam Lantai Guling Depan Melalui Permainan Gajah Berjalan Pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Profesi Keguruan, 7(1), 49–57.
Prasetyo, T. A., & Muhafid, E. A. (2022). Profil Keterampilan Gerak Guling Depan (Senam Lantai) Siswa Keterangan. Jurnal Olahraga Dan Kesehatan Indonesia (JOKI), 3(1), 52–58.
Pratiwi, I., & Ridwan, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Motivasi The Effect Of Using Animation Video Media On Motivation. Ournal of Sport Education (JOPE), 3(2), 63–74.
Prayitno, & Mardianto, M. F. F. (2020). Peningkatan Hasil Evaluasi Pembelajaran Daring saat Pandemi Covid-19 Berdasarkan Media Powerpoint Interaktif. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 5(2), 171. https://doi.org/10.30651/must.v5i2.6119
Putra, E. A., Yono, T., & Usman, A. (2020). Meningkatkan Keterampilan Siswa Dalam Senam Lantai Roll Depan Menggunakan Metode Demonstrasi Di Sdn Kaliglagah 03. SATRIA Journal Of "Sports Athleticism in Teaching and Recreation on Interdisciplinary Analysis, 2(2).
Putri, F., Situmeang, A., Aspa, A. P., & Rahmatullah, M. I. (2025). Penerapan Pendekatan Bermain sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Senam Lantai Guling Depan pada Murid Kelas V di SDN 183 Pekanbaru The Implementation of a Play-Based Approach as an Effort to Improve Forward Roll Gymnastics Skills in Fifth Grade Students at SDN 183 Pekanbaru. 5, 95–102.
Ridwan, M., Sudibyo, S., & Kartiko, D. C. (2020). Aktifitas permainan, cuaca, dan motivasi siswa dalam pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan. Journal Of Sport Education (JOPE), 2(2), 40. https://doi.org/10.31258/jope.2.2.40-46
Ruslan, R., & Huda, M. S. (2019). Penerapan Metode Bermain Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Guling Depan (Forward Roll). Halaman Olahraga Nusantara (Jurnal Ilmu Keolahragaan), 2(1), 10. https://doi.org/10.31851/hon.v2i1.2461
Sari, F. B., Amini, R., & Mudjiran. (2020). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Model Integrated di Sekolah Dasar Fetra. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Setiawan, D., & Soraya, I. M. (2020). Hubungan Kesehatan Mental, Minat Belajar, Dan Kompetensi Mengajar Terhadap Hasil Belajar Olahraga Senam. Jurnal Olahraga Dan Kesehatan Indonesia, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.55081/joki.v1i1.292
Wahyudi, F., Handayani, S. G., Rosmawati, & Zulbahri. (2025). Analisis Keterampilan Guling Depan dan Belakang Peserta Didik Kelas VIII SMPN 1 Lubuk Sikaping. 8(4), 806–815.
Widodo, H., Sari, D. P., Wanhar, F. A., & Julianto, J. (2021). Pengaruh Pemberian Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa SMK. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2168–2175. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.1028
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Guntum Budi Prasetyo, Nurdian Ahmad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.