Pengaruh Pendekatan Permainan untuk Pemanasan terhadap Minat Siswa dalam Mata Pelajaran PJOK
DOI:
https://doi.org/10.46838/spr.v6i2.767Keywords:
Game Approach; Warm-Up; InterestAbstract
This study aims to see the effect of games to warm up on students' interest in learning in PJOK, the method with type of experimental research with descriptive quantitative (One Group Pretest Posttest Design). Class IV as a population and sample determination with purposive sampling based on the main criteria in the category class IV and including MI Al Hikmah students, instruments with a questionnaire learning interest with 35 questions, Data analysis using descriptive statistics and t-test (different test). The initial data results see the results of the pre test and post test in the medium category then see the difference test get the results significance with the Paired Samples Test sig value 0.00 <0.05, so it can be concluded that there is an effect of the game approach to warm up on interest in learning PJOK.
References
Aji, K., & Rahayu, ega trisna. (2023). Efektivitas Project Based Learning dalam Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Aktivitas Pengembangan Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(6), 263–269.
Dewi, R. P., & Sepriadi, S. (2021). Minat Siswa SMP Terhadap Pembelajaran PJOK Secara Daring Pada Masa New Normal. Physical Activity Journal, 2(2), 205. https://doi.org/10.20884/1.paju.2021.2.2.3988
Fahrizqi, E. B., Agus, R. M., Yuliandra, R., & Gumantan, A. (2021). The Learning Motivation and Physical Fitness of University Students During the Implementation of the New Normal Covid-19 Pandemic. JUARA : Jurnal Olahraga, 6(1), 88–100. https://doi.org/10.33222/juara.v6i1.1184
Gumantan, A., & Fahrizqi, eko bagus. (2020). Jurnal Sport-Mu Pendidikan Olahraga UM Jember. Jurnal Sport-Mu Pendidikan Olahraga, 1(1), 1–9.
Handoko, D., & Gumantan, A. (2021). PENERAPAN PERMAINAN TRADISIONAL DALAM PEMBELAJARAN OLAHRAGA DI SMA NEGERI 1 BARADATU. Journal Of Physical Education, 2(1), 1–7.
Hastomy, & Hartati, S. C. Y. (2021). Pengaruh penerapan permainan tradisional [Pengaruh penerapan permainan tradisional]. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 9(2), 495–500.
Nazirun, N., Gazali, N., & Fikri, M. (2020). Minat Siswa Terhadap Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Penjakora, 6(2), 119. https://doi.org/10.23887/penjakora.v6i2.20898
Nur, L., Malik, arief abdul, Juditya, S., Kastrena, E., Widyawan, D., Agustan, B., Budi, didik rilastiyo, Al, ardha. muchamad arif, & Yang, chung bing. (2020). Comparison of Two Types of Instruction in Badminton. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 6(2), 139–155. https://doi.org/10.1080/1740898010060206
Pramana, rizki agus, J Ratri, R., & Syafei, M. M. (2021). Survey Minat Belajar Penjas dan Tingkat Kesegaran Jasmani Siswa Kelas X di SMK Pamor Cikampek Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(1), 41. https://doi.org/10.5281/zenodo.5155262
Rejeki, H. S., & Gunawan, G. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Gerak Dasar Lokomotor Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penjaskesrek, 8(2), 218–232. https://doi.org/10.46244/penjaskesrek.v8i2.1655
Subekti, N., Mulyadi, A., & Saputra, Y. (2022). Strategi Pembelajaran Melalui Video Interaktif Pada Masa Pandemi Terhadap Peningkatan Minat Belajar PJOK di SMA Negeri 1 Cineam Kab. Tasikmalaya. Journal of Sport Coaching and Physical Education, 7(1), 80–86.
Syakur, A., & Nurhayati, F. (2023). Faktor-Faktor Minat Belajar Pjok Siswa Kelas 6 Di Sdn Gading Iv Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 11(2), 137–144.
Syifa, H. F., & Rizal, B. T. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Permainan Ular Tangga terhadap Minat Belajar PJOK Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1644–1652. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1180
Synthiawati, N. N., & Ma’arif, I. (2021). Survey Tingkat Kepercayaan Diri Peserta Didik Dalam Pembelajaran Online PJOK Pada Masa Pandemi Covid 19. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 2(3), 230–238. https://doi.org/10.46838/spr.v2i3.130
Tapo, yohanes bayo ola, Natal, Y. R., Bile, R. L., Nona, A., & Kolong, M. Y. (2024). pendampingan pembelajaran PJOK interaktif melalui permainan tradisional engklek di SMP CITRA BAKTI. JURNAL CITRA KULIAH KERJA NYATA, 2, 1–9.
Turisia, A., Suhartono, S., & Hidayat, R. (2021). Pengaruh Manajemen Kepala Sekolah dan Kinerja Guru terhadap Minat Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1985–1996. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1044
Yustiyati, S., Hurulaynizarqa, Dhafiana, N., Sabila, S. A., Indriani, T., & Mulyana, A. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD dalam Pembelajaran PJOK melalui Permainan Tradisional. Jurnal Keolahragaan Juara, 4(1), 134–142. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/juara/
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Kahan Tony Hendrawan, Yully Wahyu Sulistyo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.