Pengembangan Permainan BOGO (Bola Tangan & Gobak Sodor) untuk Peserta Didik Sekolah Dasar Kelas Atas di SD Kecamatan Tanjunganom Kabupaten Nganjuk

Authors

  • Lucky Prasetyo Hardiyanto Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Reo Prasetiyo Herpandika Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Budiman Agung Pratama Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.46838/spr.v6i2.749

Keywords:

Development, Handball, Gobak Sodor

Abstract

This study aims to develop a handball game, by collaborating between handball and the traditional gobak sodor game that is already known by students under the name "BOGO Game", which is used as a medium for learning handball for upper elementary school students. The method used is Research and Development (R&D) with a simplified development model by the Puslitjaknov Team. Data collection was carried out through observation, interviews, and distributing questionnaires. The small-scale test involved 50 students from three schools, while the large-scale test involved 150 students from ten elementary schools in Tanjunganom District, Nganjuk. The results of the large-scale test from material experts, media, and academics showed a percentage of feasibility of 100%, 93%, and 93.33%, respectively. From practitioners and students in the large-scale test also showed a percentage of 85.89% and 88.93% overall in the "Very Good" category. Based on these results, the "BOGO game” was declared very feasible to be used in handball learning.

References

Abdurrochim, M., & Rachman, H. A. (2016). Pengembangan Model Permainan Bolatangan Untuk Anak Usia Sekolah Dasar Kelas Atas. Jurnal Keolahragaan, 4(1), 60–73.

Anggraini, T. S., & Widodo, A. (2022). Analisis Keterampilan Teknik Shooting Cabang Olahraga Bola Tangan Pada Pertandingan Final Antara Tim Norwegia Vs Denmark Di IHF World Handball Championship 2019. Jurnal Kesehatan Olahraga, 10(02), 127–136.

Estari, A. W. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series, 3(3), 1439–1444.

Kurniawan, A. W. (2019). Olahraga dan Permainan Tradisional. Malang: Wineka Media.

Muhlisin, J. P. A. (2016). Metode & Dasar-dasar Handball (Basic & Method Handball). Semarang: CV Presisi Cipta Media.

Mulyaningsih, Neng Nenden. Ahmad Jahrudin, Irnin Agustina Dwi Astuti, I. Y. O. (2023). Etnofisika Dalam Seri Permainan Tradisional. Aceh: Syiah Kuala University Press.

Mustafa, P. S. (2023). Buku Ajar Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan. Mojokerto: Insight Mediatama.

Nurudin, A. A., Widodo, A., & Maulana, F. (2023). Pelatihan Olahraga Bolatangan sebagai Alternatif Pembelajaran Pendidikan Jasmani bagi Guru PJOK di Kota Sukabumi. Prosiding Seminar Kesehatan Masyarakat, 9(1), 71–79.

Prasetio, P. A., & Praramdana, G. K. (2020). Gobak Sodor dan Bentengan Sebagai Permainan Tradisional Dalam Pembelajaran Penjasorkes Berbasis Karakter Pada Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1), 19–28.

Pratiwi, E., & Asri, N. (2020). Dasar-Dasar Pendidikan Jasmani Untuk Guru Sekolah Dasar. Palembang: Bening Media Publishing.

Rusdiana, A., Permana, H., & Firmansyah, D. (2020). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbasis Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 8(2), 131–138.

Sholikin, Muhammad Fajrie, Nur Ismaya, E. A. (2022). Nilai Karakter Anak Pada Permainan Tradisional Gobak Sodor dan Egrang. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1111–1121.

Siedentop, D. (2019). Introduction to Physical Education, Fitness, and Sport (8th ed.). McGraw-Hill.

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Bandung: Alfabeta.

Suherman, A., Suryadi, T., & Mulyana, A. (2021). Model Pembelajaran Permainan Modifikasi Dalam Pendidikan Jasmani Indonesia. Jurnal Pendidikan Jasmani, 7(1), 45–56.

Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2022). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal Dan Pendidikan Informal. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 125–131.

Tim Puslitjaknov. (2008). Metode Penelitian Pengembangan. Depdiknas.

Tunru, A. A., & Ilahi, R. (2022). Permainan Tradisional Pada Peserta Didik Di Kota Samarinda. JPKPM, 2(2), 260–263.

Widiastuti, A., & Maulana, H. (2019). Pengaruh Inovasi Guru Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Olahraga Prestasi, 15(1), 12–20.

Published

2025-07-09

How to Cite

Hardiyanto, L. P. ., Herpandika, R. P. ., & Pratama, B. A. . (2025). Pengembangan Permainan BOGO (Bola Tangan & Gobak Sodor) untuk Peserta Didik Sekolah Dasar Kelas Atas di SD Kecamatan Tanjunganom Kabupaten Nganjuk . SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 6(2), 372-379. https://doi.org/10.46838/spr.v6i2.749