Analisis Faktor Internal dan Eksternal yang Mempengaruhi Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Olahraga Bola Voli Kelas VIII SMP Negeri 10 Kota Jambi

Authors

  • Irma Maya Sari Universitas Jambi
  • Atri Widowati Universitas Jambi
  • Ahmad Muzaffar Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.46838/spr.v6i2.745

Keywords:

BMI, External Factors, Internal Factors, PJOK Learning, Volleyball

Abstract

This study aims to determine the internal and external factors that influence students in participating in volleyball game learning for class VIII students at SMP Negeri 10 Jambi City. The research method used descriptive quantitative with a survey approach to 50 randomly selected eighth grade students. Internal factors were measured through interest and Body Mass Index (BMI), while external factors were measured through the role of teachers and infrastructure. The results showed internal factors (interest) in the fairly appropriate category 44%, external factors (teacher) in the appropriate category 52%, and the combination of internal-external in the appropriate category 62%. For BMI, 54% of students were in the thin category, 40% normal, and 6% fat. Volleyball facilities are available but volleyball ball conditions are insufficient with 5 in good condition and 2 damaged. The conclusion shows that external factors (teachers) are more influential than internal factors (interest) in volleyball learning, while the physical condition of students is mostly in the thin category which can affect performance in sports.  

References

Afdali, M., Daud, M., & Putri, R. (2018). Perancangan Alat Ukur Digital untuk Tinggi dan Berat Badan dengan Output Suara berbasis Arduino UNO. Elkomika: Jurnal Teknik Energi Elektrik, Teknik Telekomunikasi, & Teknik Elektronika, 5(1), 106. https://doi.org/10.26760/elkomika.v5i1.106

Djollong, A. F. (2017). Kedudukan guru sebagai pendidik K (Teacher’s Position As Education). Istiqra`: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, IV(2), 122–137.

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis Minat Belajar pada Pembelajaran Matematika. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 4(1), 6. https://doi.org/10.26737/jpmi.v4i1.870

Hidayat, A., Salminawati, S., & Usiono, U. (2023). Pendidikan Jasmani Perspektif Filsafat Pendidikan Islam: Sistematic Literature Review. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(2), 319–331. https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i2.551

Indonesia, K. P. dan K. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2007 tentang Standar Sarana dan Prasarana untuk Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah (SD/MI), Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah (SMP/MTS), dan Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (SMA/MA). In Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2007. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Jamil, Y., Nugraheni, W., & Bachtiar, B. (2022). Keterampilan teknik dasar bermain bola voli pada siswa peserta ekstrakurikuler bola voli. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(4), 1309–1317.

Kartikasari, D., Komariyah, L., & Rahmat, A. (2023). Aspek Psikologis Dalam Pembelajaran Renang: Systematic Literature Review. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 4(3), 294–306. https://doi.org/10.46838/spr.v4i3.433

Lengkana, A. S., & Sofa, N. S. N. (2017). Kebijakan Pendidikan Jasmani Dalam Pendidikan. Jurnal Olahraga, 3(1), 1–12.

Murty, A. I. (2021). Psikologi Kesehatan. Rajawali Pers.

Muslimin, M., & Helensi, P. (2022). Pengaruh Metode Latihan Variasi tehadap Ketrampilan Passing Bawah dalam Permainan Bola Voli pada Siswa SMP Negeri 59 Palembang. Journal on Teacher Education, 4(1), 628–639.

Oktariana, D., & Hardiyono, B. (2020). Pengaruh Daya Ledak Otot Lengan, Daya Ledak Otot Tungkai dan Kekuatan Otot Perut Terhadap Hasil Smash Bola Voli Pada Siswa SMK Negeri 3 Palembang. Journal Coaching Education Sports, 1(1), 13–24.

Pangestu, B., Parwata, I. G. L. A., & Wijaya, M. A. (2021). Minat dan Motivasi Berprestasi Siswa dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Bolavoli. Indonesian Journal of Sport and Tourism, 3(2), 63–70.

Pratiwi, A. (2019). Hambatan peserta didik kelas atas dalam pembelajaran senam tahun 2018/2019.

Rukmana, A. W., Abduloh, A., & Hidayat, A. S. (2021). Minat Belajar Siswa untuk Meningkatkan Kemampuan Pembelajaran Bola Voli di SMPN 2 Majalaya. Jurnal Literasi Olahraga, 2(1), 10–18. https://doi.org/10.35706/jlo.v2i1.4359

Salsabila, P. H., Achmad, I. Z., & Gani, R. A. (2023). Keterampilan bermain bola voli pada peserta seleksi pekan olahraga pelajar daerah. Jurnal Porkes, 6(2), 429–445. https://doi.org/10.29408/porkes.v6i2.18748

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Wala, G. N. (2025). Strategies for improving literacy and student interest in learning: A case study of secondary school learners. COSMOS: Jurnal Ilmu Pendidikan, Ekonomi Dan Teknologi, 2(3), 485–494.

Published

2025-06-16

How to Cite

Sari, I. M., Widowati, A. ., & Muzaffar, A. . (2025). Analisis Faktor Internal dan Eksternal yang Mempengaruhi Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Olahraga Bola Voli Kelas VIII SMP Negeri 10 Kota Jambi. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 6(2), 246-250. https://doi.org/10.46838/spr.v6i2.745