Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Game Based Learning Berbasis Tebak Kata pada Materi Bahaya Merokok, Minuman Keras dan Narkoba
DOI:
https://doi.org/10.46838/spr.v6i2.733Keywords:
Charades; Play Approach; Learning Motivation; Elementary School Students; PJOKAbstract
The present study posits that the utilization of the play approach is efficacious in enhancing students' motivation to learn in school activities. The findings of the research indicate that play activities encourage students to be more active and creative. The implementation of this research, which took place in two cycles, involved a specific classroom action. The results of this implementation provided evidence that the play approach can serve as an appropriate alternative to increase students' active participation in learning activities. A substantial increase in learning motivation was observed following the implementation of the strategy. This finding is supported by data collected through observation, documentation, and questionnaires. The study's findings indicate that the play approach has the potential to significantly enhance the interest and learning motivation of students in class V A ICP SD Laboratorium UM in learning activities. Consequently, the implementation of this approach in learning activities is strongly advocated to foster a more conducive and effective learning environment.
References
Adipat, S., Laksana, K., Busayanon, K., Ausawasowan, A., & Adipat, B. (2021). Engaging Students in the Learning Process with Game-Based Learning: The Fundamental Concepts. International Journal of Technology in Education, 4(3), 542–552. https://doi.org/10.46328/ijte.169
Aini, F. N. (2018). Pengaruh game based learning terhadap minat dan hasil belajar pada mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI IPS. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(3), 249–255.
Aoliyah, N. (2023). Penggunaan Teknik Game-Based Learning Dalam Pembelajaran Sejarah dan Dampaknya Terhadap Minat Belajar Siswa. Kala Manca: Jurnal Pendidikan Sejarah, 11(1), 31–36. https://doi.org/10.69744/kamaca.v11i1.205
Billa, A. S., Nurrochmah, S., Supriyadi, S., & Wiguno, L. T. H. (2023). Survei Motivasi Berlatih, Kondisi Fisik Dan Keterampilan Teknik Dasar Siswa Ekstrakurikuler Olahraga Hoki Setelah PPKM Level 4. Sport Science and Health, 5(3), 253–269. https://doi.org/10.17977/um062v5i32023p253-269
Desmariani, E., Kusuma, T. C., & Yanti, F. M. (2021). Permainan Tradisional Sonlah/Engklek untuk Peningkatan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Riset Pendidikan Dasar Dan Karakter, 3(No.1), 16–25.
Firdaus, M. (2010). Intrumen Penelitian. Metodelogi Penelitian, 15–20.
Izatulislami, D. S. N., & Kumaat, N. A. (2022). Hubungan Aktivitas Fisik Dan Kualitas Hidup Siswa Sekolah Dasar Negeri Kedungdoro Iv Surabaya. Jurnal Kesehatan Olahraga, 10(04), 93–102.
Jansen, S., Knippels, M. C. P. J., & van Joolingen, W. R. (2021). Lesson study as a research approach: a case study. International Journal for Lesson and Learning Studies, 10(3), 286–301. https://doi.org/10.1108/IJLLS-12-2020-0098
Karisma, E. T., Setiawan, D., & Oktavianti, I. (2022). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Kelas Iv Sdn Jleper 01. Jurnal Prasasti Ilmu, 2(3). https://doi.org/10.24176/jpi.v2i3.8366
Nurlina, N., & Iskandar, R. (2023). Penggunaan Media Kartu Tebak Kata untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Mitra Pilar: Jurnal Pendidikan, Inovasi, Dan Terapan Teknologi, 2(2), 97–104. https://doi.org/10.58797/pilar.0202.07
Pradana, R. A., & Santosa, A. B. (2020). Studi Literatur Media Pembelajaran Flash Card Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Perekayasaan Sistem Radio Dan Televisi. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 09(03), 575–583.
Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman MELAKUKAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1), 49–60.
Putri, F. D. C., & Nurhasanah, N. (2023). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan sebagai Upaya dalam Mengembangkan Berkebhinekaan Global di Sekolah Dasar. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2167–2173.
Sumitra, D. A. (2023). Implementasi Kurikulum Belajar Mandiri Mata. Sibatik Journal, 2(7), 2085–2090.
Syakur, A., & Nurhayati, F. (2023). Faktor-Faktor Minat Belajar Pjok Siswa Kelas 6 Di Sdn Gading Iv Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 11(2), 137–144.
Turi, M. (2024). Analisis Keterampilan Mengajar Guru Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) melalui Kegiatan Lesson Study dan Open Class Tahun Pelajaran 2023/2024. 43–52.
Wanda, E. M. (2024). Pengaruh Literasi Digital Pada Generasi Z Terhadap Pergaulan Sosial Di Era Kemajuan Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi. Jurnal Sosial Teknologi, 3(12), 1035–1042. https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v3i12.1078
Wicaksana, R. Y. E., Setiawan, I., & Sagitarius, A. P. (2025). MENINGKATKAN PARTISIPASI SISWA DALAM AKTIVITAS FISIK PADA MATA PELAJARAN PJOK MELALUI METODE PEMBELAJARAN YANG INOVATIF DI KELAS VI SDN JAGALAN 1 KOTA KEDIRI. Jurnal Ilmiah Nusantara ( JINU), 2(3), 281–288.
Widiana, W. (2022). Game Based Learning dan Dampaknya terhadap Peningkatan Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa dalam Pembelajaran Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 1–10.
Wiradarma, K., Suarni, N., & Renda, N. (2021). Analisis Hubungan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Daring IPA Siswa Kelas III Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(3), 408. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i3.39212
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Denata Novenda Afgenesya, Lokananta Teguh Hari Wiguno, Anang Marzuqi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.