Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik dengan Penerapan Konsep Culturally Responsive Teaching (CRT) pada Pembelajaran PJOK di SMA 1 Taman Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.46838/spr.v6i2.726Keywords:
Learning Motivation; Culturally Responsive Teaching; PJOK; High School; Classroom ActionAbstract
This study aims to increase students' learning motivation in learning Physical Education, Sports, and Health (PJOK) through the application of the Culturally Responsive Teaching (CRT) approach at the high school level. The research method used Classroom Action Research (PTK) with two cycles. The research instruments were observation, motivation questionnaire, and interview. The results showed a significant increase in learning motivation indicators after the implementation of the CRT approach. The findings suggest that CRT can be an effective strategy to increase student engagement in PJOK learning, especially considering the cultural background of the participants.
References
Agustin, L., & Herlina, T. (2020). Strategi guru dalam meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(10), 321–331.
Darmawati, J. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Sma Negeri Di Kota Tuban. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 1(1), 79. https://doi.org/10.26740/jepk.v1n1.p79-90
Emosda, E. (2017). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(2), 256–274. https://doi.org/10.22437/gentala.v2i2.6810
Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843
Gay, G. (2018). Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, and Practice. Teachers College Press.
Herman, R. F. Z. dan T. (2006). Strategi Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemecahan Masalah Matematika: Disajikan strategi pembelajaran yang dapat digunakan guru untuk membantu siswa mengembangkan kemampuan pemecahan masalah matematis, seperti B. Modelling, latihan berulang, kolaborasi,.
Hidayat, A., & Kusumawati, D. (2023). Implementasi pembelajaran responsif budaya pada kurikulum merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(9), 56–66.
Ladson-Billings, G. (2021). Culturally Relevant Pedagogy: Asking a Different Question. Harvard Educational Review,. Harvard Educational Review, 2(91), 146–157.
Mulyani. (2020). Peran guru dalam pembelajaran responsif budaya. Jurnal Kependidikan, 2(48), 123–134.
Nugroho, E., Prasetya, A., & Widodo, S. (2023). Pembelajaran PJOK berbasis budaya lokal. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 1(12), 45–58.
Pratama, R., & Susanto, D. (2022). Pengaruh model pembelajaran CRT terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(8), 110–120.
Putra, H., & Ariyanti, N. (2021). Pembelajaran responsif budaya: Konsep dan implementasi. Jurnal Pendidikan Multikultural, 1(5), 33–40.
Raibowo, S., Nopiyanto, Y. E., & Muna, M. K. (2019). Pemahaman Guru PJOK Tentang Standar Kompetensi Profesional. Journal Of Sport Education (JOPE), 2(1), 10. https://doi.org/10.31258/jope.2.1.10-15
Ryan, R. M., & Deci. (2017). Intrinsic and extrinsic motivations. Contemporary Educational Psychology, 61, 101860.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61(April), 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
Sari, A., Sari, Y. A., & Namira, D. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terintegrasi Culturally Responsive Teaching (Crt) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Ipa 2 Sma Negeri 7 Mataram Pada Mata Pelajaran Kimia Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Asimilasi Pendidikan, 1(2), 110–118. https://doi.org/10.61924/jasmin.v1i2.18
Sugito, S. (2021). Pengenalan Ice Breaking Dalam Meningkatkan Semangat Belajar Siswa. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 3(2), 1–6. https://doi.org/10.34012/bip.v3i2.1717
Sulaiman, M. (2021). Tantangan guru PJOK dalam meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Olahraga Dan Prestasi, 2(14), 78–87.
Susilowati, N., Raharjo, T., & Yulianto, D. (2022). Strategi pembelajaran berbasis konteks budaya. Jurnal Pendidikan Humaniora, 10(1), 25–35.
Yunus, A. (2020). Motivasi belajar peserta didik dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Pendidikan Jasmani, 1(8), 89–98.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Syaiful Munir, Rufi’i, Syahrul Ardiansyah, Sula Dwi Pura Baskara, Tifani Ismi Aulia, Riskiyatul Qonitatillah, Twin Exa Prastiza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.